زاهدي: چهار مركز داده‌اينترنتي تا پايان سال آينده در  كشور راه‌اندازي خواهد شد


يزدفردا "وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: چهار مركز داده اينترنتي علمي تا پايان سال آينده راه‌اندازي خواهد شد.

دكتر "محمد مهدي زاهدي" روز دوشنبه در مراسم افتتاحيه نخستين مركز داده اينترنتي علمي كشور در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران افزود:قرار است چهار مركز علمي ديگر در ساير نقاط كشور ايجاد شود و از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات درخواست مي‌كنيم تا هزينه راه‌اندازي يكي از اين مراكز را بر عهده گيرد.

وي اظهار داشت: اين اقدام به نفع كشور است و بايد همه براي تحقق آن بكوشيم. به گفته وي، كشور در زمينه ذخيره‌سازي اطلاعات به صورت الكترونيكي و ميزباني سايت هاآسيب پذير است، بدين ترتيب راه‌اندازي ديتاسنترهاي داخلي (مركز داده) الزامي است.

وي تصريح كرد: ذخيره‌سازي اطلاعات داراي دو بعداست بخشي‌از اطلاعات اهميت بسياري براي ذخيره شدن ندارد و از جمله اين اطلاعات مي‌توان به نامه‌هاي الكترونيكي اشاره كرد كه در صورت پاك شدن اين اطلاعات، مشكلي پيش نخواهد آمد.

وزير علوم ادامه داد:اما برخي از اطلاعات براي كشور حياتي و مهم است كه اگر ديتاسنتر داخلي وجود داشته باشد و اين اطلاعات در داخل مراكز اينترنتي كشور ذخيره شوند، خيالي‌آسوده خواهيم داشت كه دشمنان ديگر نمي‌توانند به آن آسيب وارد كنند. وي تاكيد كرد: به همين دليل راه‌اندازي ديتاسنتر(مركز داده) براي جامعه علمي كشور اهميت بسياري دارد.

زاهدي با اشاره به اينكه جايگاه فناوري اطلاعات كشور در دنيا ضعيف است، اظهار داشت: ضعف در زمينه فناوري اطلاعات در وزارت علوم كه بايد پيشتاز علم و فناوري باشد، نيز مشاهده مي‌شود.

وي يادآور شد: از سال گذشته برنامه‌ريزي‌هايي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري انجام شده است تا بتوان تحولي در خصوص فناوري اطلاعات ايجاد كرد. وزير علوم، تحقيقات و فناوري ، ديتاسنتر علمي كشور را يكي از موارد برنامه‌ريزي شده عنوان كرد و گفت كه امروز يكي از پنج ديتاسنتر علمي كشور راه‌اندازي شد.

وي در خصوص مركز داده علمي كشور گفت : هدف اين است كه اين پنج ديتاسنتر كه قرار است تمامي آنها راه‌اندازي شود كل شبكه علمي كشور را تحت پوشش قرار دهد.

يزدفردا  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا